Dnešní krize a Stalingrad 1943: Média i politici nechtěně kopírují Goebbelse
11. 12. 2012

Když se před čtyřmi lety začala ekonomiky nejen v Evropě propadat do minusových hodnot, připisovalo se vše americké dluhové krizi a hypotečnímu krachu. Téměř nikdo, či spíše nikdo, si neuvědomil, že alespoň vývoj v těch nejvyspělejších a vyspělých (lépe zní bohatých a nechudých) zemích narazil na svůj strop. Motorem ekonomiky od 90. let nejsou potřeby lidí, ale jejich chtějí, přesněji řečeno situace, kdy výrobci vnucují spotřebitelům produkty (věci i služby), které ve své podstatě k normálnímu životu nikdo nepotřebuje. Většina subjektů podniká v branžích, kde se lidé o jejich produkty neperou, ale jsou předmětem obrovského marketinkového ataku, aby si koupila právě jejich produkty, a ne konkurenční. Zvláště ve východní Evropě jsme svědky přesunu z epochy absolutního nedostatku, kdy spotřebitel bral, co mu přišlo pod ruku, do epochy absolutního nadbytku, kdy si spotřebitel už vlastně ani vybrat neumí a nemůže. Všichni vyrábějí všechno, stlačují ceny pod hranici, která byla ještě před pár lety zcela absurdní, a to jen proto, aby vůbec něco prodali. 

Reklamní náklady dnes představují v mnoha případech až 95 procent konečné ceny výrobku. Například mnohé automobilky dnes prodávají vozy se ztrátou v naději, že se jim nějaký zisk vrátí alespoň v servisních pracích. Většinu prostředků mrhají na většinou nepotřebné funkce aut a jejich propagaci a snahu odlišit od konkurence, s níž jsou leckdy spojeni v jeden koncern a navzájem se požírají. Firmy na jedné straně prohlašují, že se chtějí stát lídry ve svém oboru, převálcovat konkurenci – a na straně druhé zavírají jednu pobočku za druhou.
Je to stejné, jako ve stalingradském kotli. Hlavní stan si nechce přiznat, že je jeho armáda obklíčená, že se blíží konec – a složitými úvahami a optimistickými prohlášeními se snaží vyvolat dojem, že se nic neděje, že vše je pod kontrolou. Dnešní analytici rozebírají vývoj na burzách, fiktivní operace ne nepodobné „letadlům“ a multilevelovým podvodům, jenže ze spekulací žádná skutečná hodnota nevzniká a nevznikne. Jen krátkodobý a malý zisk jednotlivce se za pár okamžiků změní v obrovskou ztrátu těch ostatních. Poradci přesouvají naději z jednoho konce světa na druhý a modlí se, aby na ní, než pravda obletí celý svět, alespoň něco vydělali.

My si krademe budoucnost a nechceme si to připustit. Výrobci nám tvrdí, že jim jde o uspokojování našich potřeb, jenže my jich tolik nemáme. Jsme uprostřed stalingradského obklíčení a necháváme si po goebbelsovsku lhát, že nejsme obklíčeni, ale že „na nás nepřítel útočí ze všech stran“. Nechceme si přiznat, že žádné kejkle s DPH a rošády na ministerstvech (máme-li se zase vrátit domů) krizi nezaženou.

Měli bychom si řadu věcí přiznat, jenže goebbelsovská propaganda nepříjemnější.
Poučení z krizového vývoje: Quid Romae faciam? Mentiri nescio. (Co bych dělal v Římě: Lhát neumím.)
Komentáře
Přehled komentářů
Zatím nebyl vložen žádný komentář